Akut skade

Når skaden er sket, er det vigtigt, at der gives den rigtige førstehjælp. Førstehjælpen går ud på at få det område, hvor skadet er sket, kølet ned hurtigst muligt. Derved mindskes hævelsen og smerterne. Vores råd til dig er, at:

  • RO: holde skadeområdet i ro i de første 24-48 timer for at forhindre en eventuel forværring af skaden.
  • IS: lægge noget koldt på skadeområdet, fordi kulde dæmper smerterne. Du kan bruge specielle ispakninger, en pose frosne ærter og lignende. Isen må aldrig lægges direkte på huden, men der skal være et klæde mellem isen og huden. Der lægges is på i 20 minutter hver time. Som minimum bør du behandle med is de første tre timer, men der kan være effekt af isbehandlingen i hele det første døgn.
  • læg en komprimerende bandage udenpå isen, så hævelse/ødem aftager. Forbindingen skal være fast, men ikke snærende. Den må ikke påvirke blodcirkulationen.
  • hold skadeområdet højere end resten af kroppen (højere end hjertehøjde), så hævelse/ødem aftager. Hvis du ligger ned, skal benet altså lejres på nogle puder eller lignende og hvis man sidder ned, kan benet anbringes på en stol eller et bord. Dette bør gøres de næste dage, så snart du sidder/ligger.

Derefter råder vi dig til at:

  • evt. kontakte en skadestue
  • kontakte din fysioterapeut og få hjælp til at komme igang igen på den bedst mulige måde, så du undgår langvarig inaktivitet og kommer tilbage til din sport igen uden meen.

Nyheder

Find vej

Fysioterapi og Træningsklinik
Godthåbsvej 58A
2000 Frederiksberg
(Hjørnet af Godthåbsvej og Ærøvej) 

Fysioterapi og Træningsklinik
Frederiksberg Hallerne
Jens Jessensvej 20
2000 Frederiksberg

Skriv til os her

Webdesign - Mediestorm ApS