Knogleskørhed

Osteoporose, i daglig tale kaldet knogleskørhed, er en sygdom, der nedbryder knoglerne, så du kan få knoglebrud ved almindelige dagligdagsbevægelser.

Om knogleskørhed

Vores knogler bliver svagere med alderen, og fra 50-års alderen bliver knoglevævet nedbrudt hurtigere end det opbygges. Hvis du har knogleskørhed, bliver dine knogler nedbrudt hurtigere end normalt, hvilket betyder, at du nemmere kan få knoglebrud ved helt almindelige dagligdagsaktiviteter, fx havearbejde eller støvsugning. De mest almindelige brud sker i rygsøjlen, lårbenet eller håndleddet.

Jo tidligere du opdager, at du har knogleskørhed, jo større er muligheden for at undgå knoglebrud.
Er du kvinde over 50 år eller mand over 60 år og kan svare ja på følgende spørgsmål, bør du tale med din læge:

  • har dine forældre haft knogleskørhed?
  • ​har du spinkel kropsbygning?
  • har du haft knoglebrud, fx. brækket et håndled ved dagligdags aktiviteter eller fald fra stående stilling?

Træning for knogleskørhed

Knogleskørhed kan ikke helbredes, men udviklingen kan bremses ved at styrke dine knogler og muskler, så du ikke så let får knoglebrud. 

Det har en dokumenteret god effekt at træne med vægtbærende aktiviteter, dvs. gang, stavgang og trappegang, hvor der kommer stød i knoglens længderetning. Styrketræning under supervision samt kropsbevidsthedstræning kan også varmt anbefales, og flere studier viser, at disse træningsformer kan forbedre livskvaliteten og mindske frygt for fald.

Vi tilbyder træning tilrettelagt for dig, der vil have de bedste betingelser for en god livskvalitet på trods af osteoporose:

Pilates for knogleskørhed

Styrketræning for knogleskørhed

Nyheder

Find vej

Fysioterapi og Træningsklinik
Godthåbsvej 58A
2000 Frederiksberg
(Hjørnet af Godthåbsvej og Ærøvej) 

Fysioterapi og Træningsklinik
Frederiksberg Hallerne
Jens Jessensvej 20
2000 Frederiksberg

Skriv til os her

Webdesign - Mediestorm ApS